De siste årene har vi stadig oftere hørt om containerskip som tar fyr. Siste hendelsen er det splitter nye, full lastede containerskipet «X-Press Pearl» som tok fyr og brant helt opp utenfor Sri Lanka. Verden har sett en stadig negativ utviklingen av slike ulykker, med større og mer frekvente skader. Verdensledende selskap som norske Gard, melder om at det nesten ukentlig brenner i et containerskip. Blant de viktigste brannårsakene finner vi i følge Gard, selvantenning av kull, feilemballerte kjemikalier og batterier. Mange branner blir slukket, men alt for mange ender opp som X-Press Pearl, og forårsaker store miljøskader og enorme erstatninger.
Bilde: Splash247.com
Det er i stor grad varene i containerne som tar fyr. Dårlig emballering, stuing, separering og deklarering av varer, er faktorer som kan medvirke til at branner plutselig oppstår i lasten. Siden mange av varene er laget av plast og andre kjemikalier er brannen ofte voldsomme og slukkingsarbeidet er både vanskelig og farlig. De kan også være ekstremt skadelig for miljøet og kan forurense i lang tid etter hendelsen.
Forsikringsbransjen og rederiene er bekymret over den økende trenden med containerbranner og jobber med en rekke tiltak for å få bukt på problemene. IUMI, den internasjonale foreningen for marine forsikringsselskap har for lengst slått alarm og tar til orde for en rekke tiltak for å stanse utviklingen. Det blir spennende å følge saken videre.
Skrevet av Tinus Stokke Dyb
留言